Saturday 20 August 2011

Pengakap Raja.

  Seperti yang diketahui umum, Anugerah Pengakap Raja adalah satu anugerah tertinggi yang dianugerahkan kepada Pengakap-Pengakap Remaja di Malaysia ini. Untuk sampai ke tahap ini, bukanlah mudah..Seperti yang dikatakan Tuan Haji Rahmat, Pen Pesuruhjaya Negeri Selangor bahawa untuk sampai ke tahap ini " Bukanlah susah..Tetapi tidak mudah" Haha..boleh faham sendiri la maknanya tuh..

 Untuk sampai ke tahap ini, seseorang itu perlu lulus dalam semua ujian-ujian lencana yang diperuntukkan dalam semua unit bermula dari unit Pengakap Kanak-Kanak sehinggalah ke Pengakap Remaja sekitar 17-18 tahun..macam itulah..so,da bole nampak perkara ne bukanlah terlalu mudah tetapi tidak mutahil untuk dikejar..

Skim2 Lencana Persekutuan Pengakap Malaysia

   Haha..yang unit Pengakap Kelana tu lain lah ye..ada anugerah tersendiri iaitu BP Award..suatu penganugerahan tertinggi kepada unit Pengakap Kelana di Malaysia ini..Haa..pon special..ada keistimewaan nya..Tapi fokus kita adalah pada Pengakap Raja..okeh? haa..kita sambung cerita

Unit Pengakap Kelana

Setelah selesai menyiapkan semua lencana beserta buku2 lognya sekali, seseorang perlu menghadiri Pra Pentarafan Pengakap Raja di peringkat daerah ataupun di peringkat negeri..Mekeme2 ne semua akan diuji kecekapan mereka dalam seluruh aspek kelimuan berpengakap dari mula hinggalah kepada yang paling advance..Bermula dari kawad laa..penulisan buku log la..survival skill..kepetahan berucap dan berbicara..pengetahuan am..membina menara2 dan model pioneering..hinggalah kepada kemahiran simpulan dan ikatan yang berguna dalam Pengakap..( *haha..banyak sgt perkara yang nak diuji nya..)


Peringatan adik2 semua..ujian ini adalah tidak mudah.tetapi tidak mustahil ye anak2 semua.HAHA..Tapi berbaloi kesusahan adik2 nanti tau..Adik2 akan tahu sendiri apabila adik berada di peringkat ini..Tetapi harus diingat! Menjadi seorang Pengakap Raja bermakna adik perlu mengabdikan hidup kepada kehidupan berpengakap tau..! Di tahap ini, penerima anugerah harus memberi khidmat bakti tidak mengira jenis sokongan apapun demi pembangunan kepengakapan dan masyarakat di Malaysia ini..

Sijil ini ditandatangani oleh semua Sultan dan Raja-Raja Melayu. Ramai yang tidak mengetahui keistimewaan sijil ini antaranya memudahkan kita menyambung pelajaran kita di IPT..mahupun pengajian di LUAR NEGARA..Berbaloi kan? 

Justeru, mereka2 yang berada di peringkat sekolah menengah harus mengejar keistimewaan ini kerana peluang ini hanya sekali seumur hidup..Rajin2 lah siapkan buku log..perdalami kemahiran survival dan ilmu berpengakap..Ada gunanya suatu hari nanti..

Once A Scout..Always A Scout..yeah babehh..





2 comments:

Amirul Mukminin said...

kelakar laa admin ni

Unknown said...

Kalau tertinggal pengakap kanak kanak boleh ambik tak pengakap raja ni

ShareThis